دیدگاه استاد مهدي پیشوایی؛ تاریخ نویس معاصر
 دیدگاه آیت اللّه العظمی گلپایگانی رحمهم الله
از آیت اللّه العظمی سید محمدرضا گلپایگانی رحمهم الله در مورد حضرت رقیه علیهاالسلام و مرقد ایشان در دمشق و هم چنین
داستان تعمیر قبر حضرت که به دستور خود ایشان انجام گرفت، پرسیدند. ایشان فرمود:
این گونه مطالب که نقل شده است، هیچ گونه محال بودنی از نظر عقلی ندارد؛ لکن از اموري که اعتقاد به آن لازم و واجب باشد،
نیست. 1
. 1 . مجمع المسائل، ج 1، ص 10 ، برگرفته از: سرگذشت جان سوز حضرت رقیه علیهاالسلام ، پاورقی ص 20
دیدگاه استاد مهدي پیشوایی؛ تاریخ نویس معاصر
می فرماید: «؟ آیا امام حسین علیه السلام ، دختري به نام رقیه داشته است » : ایشان در پاسخ به این پرسش که
با مراجعه به کتاب هایی مانند کشف الغمه، بحارالانوار، مناقب ابن شهرآشوب متوجه می شویم که دختري به نام رقیه براي امام
حسین علیه السلام ثبت نشده است. بنده زمانی تحقیق کردم که آیا اساسا نام رقیه در آن زمان، مرسوم بوده است یا نه؟ متوجه شدم
که حضرت امیر علیه السلام ، دختري به نام رقیه داشتند. معلوم می شود که در آن زمان رقیه اسمی براي زنان بوده است، ولی منابع
اصلی ما، در میان دختران امام حسین علیه السلام ، دختري به نام رقیه را براي ایشان ثبت نکرده اند. این مطلب که دختر کوچکی از
امام حسین علیه السلام در مدّت اسیري در شام، پدر را در خواب می بیند و بعد بیدار می شود و بی تابی می کند و از عمه و امام
سجاد علیه السلام پدر را درخواست می کند، قدیمی ترین منبع این سخن، کامل بهایی است. بعدها، هر کسی که مطالبی آورده
است، به نظر می رسد که از او گرفته باشد.
این جریان را عمادالدین طبري براي بهاءالدین وزیر هلاکوخان نوشته است. به نظر می رسد این وزیر، همانند صاحب بن عباد،
عالمی دانش دوست بوده است که ظاهرا به تشیع هم گرایش داشته است. با درخواست او، عمادالدین طبري، کتاب کامل بهایی را
صفحه 33 از 62 www.Ghaemiyeh.com فرشته غم ویژهنامه حضرت رقیه علیهاالسلام مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
درباره سقیفه و موضوع خلافت و امامت نوشته است. او هم در آن کتاب از حضرت رقیه علیهاالسلام اسم نبرده است. می نویسد:
.«... دخترکی چهار ساله پدر را درخواب دید و بی تابی کرد و »
این کتاب که در سال 675 ه . ق نوشته شده است، قدیمی ترین سندي است که بنده در مورد این قضیه یافته ام. البته نویسنده کامل
بهایی، این جریان را از یک دانشمند سنی به نام قاسم بن محمد بن احمد مأموفی نقل می کند. کتاب این دانشمند سنی الحاویۀ نام
دارد که از منابع عمادالدین طبري بوده است. 1
. 1 . نک: مقاله تحریف هاي عاشورا، مجله کانون گفتمان دینی، شماره 19 ، ص
 
 
    
 
از آیت اللّه العظمی سید محمدرضا گلپایگانی رحمهم الله در مورد حضرت رقیه علیهاالسلام و مرقد ایشان در دمشق و هم چنین
داستان تعمیر قبر حضرت که به دستور خود ایشان انجام گرفت، پرسیدند. ایشان فرمود:
این گونه مطالب که نقل شده است، هیچ گونه محال بودنی از نظر عقلی ندارد؛ لکن از اموري که اعتقاد به آن لازم و واجب باشد،
نیست. 1
. 1 . مجمع المسائل، ج 1، ص 10 ، برگرفته از: سرگذشت جان سوز حضرت رقیه علیهاالسلام ، پاورقی ص 20
دیدگاه استاد مهدي پیشوایی؛ تاریخ نویس معاصر
می فرماید: «؟ آیا امام حسین علیه السلام ، دختري به نام رقیه داشته است » : ایشان در پاسخ به این پرسش که
با مراجعه به کتاب هایی مانند کشف الغمه، بحارالانوار، مناقب ابن شهرآشوب متوجه می شویم که دختري به نام رقیه براي امام
حسین علیه السلام ثبت نشده است. بنده زمانی تحقیق کردم که آیا اساسا نام رقیه در آن زمان، مرسوم بوده است یا نه؟ متوجه شدم
که حضرت امیر علیه السلام ، دختري به نام رقیه داشتند. معلوم می شود که در آن زمان رقیه اسمی براي زنان بوده است، ولی منابع
اصلی ما، در میان دختران امام حسین علیه السلام ، دختري به نام رقیه را براي ایشان ثبت نکرده اند. این مطلب که دختر کوچکی از
امام حسین علیه السلام در مدّت اسیري در شام، پدر را در خواب می بیند و بعد بیدار می شود و بی تابی می کند و از عمه و امام
سجاد علیه السلام پدر را درخواست می کند، قدیمی ترین منبع این سخن، کامل بهایی است. بعدها، هر کسی که مطالبی آورده
است، به نظر می رسد که از او گرفته باشد.
این جریان را عمادالدین طبري براي بهاءالدین وزیر هلاکوخان نوشته است. به نظر می رسد این وزیر، همانند صاحب بن عباد،
عالمی دانش دوست بوده است که ظاهرا به تشیع هم گرایش داشته است. با درخواست او، عمادالدین طبري، کتاب کامل بهایی را
صفحه 33 از 62 www.Ghaemiyeh.com فرشته غم ویژهنامه حضرت رقیه علیهاالسلام مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
درباره سقیفه و موضوع خلافت و امامت نوشته است. او هم در آن کتاب از حضرت رقیه علیهاالسلام اسم نبرده است. می نویسد:
.«... دخترکی چهار ساله پدر را درخواب دید و بی تابی کرد و »
این کتاب که در سال 675 ه . ق نوشته شده است، قدیمی ترین سندي است که بنده در مورد این قضیه یافته ام. البته نویسنده کامل
بهایی، این جریان را از یک دانشمند سنی به نام قاسم بن محمد بن احمد مأموفی نقل می کند. کتاب این دانشمند سنی الحاویۀ نام
دارد که از منابع عمادالدین طبري بوده است. 1
. 1 . نک: مقاله تحریف هاي عاشورا، مجله کانون گفتمان دینی، شماره 19 ، ص
       + نوشته شده در شنبه بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 18:54 توسط خادم الرقیه
        | 
       
   
	  بـسـم رب الـرقـیـه